16 czerwca 2014

Copywriting, czyli sprzedaż słowem?

Copywriting jest często określany mianem sprzedaży słowem.

Osobiście uważam jednak, że nie jest to najlepsza definicja.

Copywriting polega przede wszystkim na nadawaniu słowom wartości.

A nadawać słowom wartość, można w najprzeróżniejszy sposób…

Copywriting sprzedażowy

Jest to odmiana copywritingu, której głównym celem jest sprzedaż.

Ten rodzaj copywritingu nie owija w bawełnę. Jest konkretny i bezpośredni.

Bazuje na potrzebach i przekształcaniu cech produktów w korzyści.

Pokazuje produkt z takiej strony, od jakiej Klient sam chciałby go zobaczyć i sprawia, że Klient chce go mieć. Natychmiast!

W internecie spotkasz go przede wszystkim w newsletterach i na landing page`ach.

Cechy charakterystyczne tego rodzaju copywritingu to: „Wypróbuj”, „Zamów” i „Pobierz e-booka”.

Copywriting marketingowy / reklamowy

Ta odmiana copywritingu to zupełnie inna historia. I słowo historia zostało użyte w tym miejscu nie bez powodu. Copywriting marketingowy opiera się bowiem często na storytellingu, czyli opowiadaniu historii.

Opowiada Klientowi historię o produkcie, ale nie skłania go do bezpośredniego działania. To co zrobi Klient po obejrzeniu, usłyszeniu, lub przeczytaniu naszej historii, to wyłącznie jego decyzja. Celem samym w sobie jest to, aby dał się jej ponieść.

Copywriting marketingowy jest nazywany „miękką sprzedażą” i oprócz pośredniego generowania zysków, ma swoje zasłużone miejsce w długofalowym budowaniu wizerunku marki.

SEO Copywriting

Ten rodzaj copywritingu, jak sama nazwa wskazuje, jest ściśle związany z pozycjonowaniem stron internetowych, czyli SEO.

Polega na tworzeniu treści na strony internetowe, w taki sposób, aby można je było znacznie łatwiej odnaleźć w Google. Jego wyznacznikami jest ilość użytych znaków, słów kluczowych i synonimów.

Najmniej docenianą formą SEO copywritingu jest tworzenie tekstów na tzw. zaplecza, czyli strony internetowe przeznaczone dla robotów Google. Strony te są silnikiem napędowym pozycjonerów, jednak ze względu na kiepską jakość treści na nich publikowanych, żaden szanujący się użytkownik internetu tam nie zagląda.

Natomiast SEO copywriting pierwszej klasy (webwriting), polegający na tworzeniu wartościowych treści, dopasowanych do wymagań Google, stał się obecnie nieodzownym elementem content marketingu. Jednak to temat na znacznie dłuższy artykuł.

Copywriting, czyli właściwie co?

Jak sam widzisz, copywriting to bardzo szerokie pojęcie. Tyle, ilu copywriterów na tym świecie, tyle definicji i odmian copywritingu.

Dlatego myślę, że najlepszym sposobem na udzielenie odpowiedzi na pytanie: czym właściwie jest copywriting?,  będzie krótki film, który wyjaśni, jak nadawać słowom wartość…

Karol Gajda

O autorze

Karol Gajda - człowiek, który nadaje słowom wartość. Zakochany w historiach copywriter i pasjonat content marketingu. Autor kilku e-booków i bloga, którego właśnie czytasz. Pracował z takimi firmami jak Philips, Orlen czy Douglas. Doświadczenia zdobyte w tamtym okresie, przekłada obecnie na realizowanie celów małych i średnich firm. Na co dzień pisze teksty, prowadzi kampanie reklamowe i doradza. Kocha Helveticę, dobrą książkę i...wszystkie techniki sprzedaży.

Artykuły, które powinny Ci się spodobać.