27 stycznia 2015

Cyfrowi tubylcy – Twoi zupełnie nowi Klienci

Cyfrowi tubylcy
Żyjemy w czasach bumu technologicznego. Zmienia się rzeczywistość, zmieniają się nasze zachowania, zmieniają się również sposoby komunikacji.

Jeszcze nie tak dawno dzieci po szkole wychodziły bawić się na podwórko albo oglądały telewizję. Dzisiaj czytają blogi, oglądają filmiki na Youtube i połowę swojego życia spędzają na grach komputerowych.

Wszystko co robią ma również bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób kupują.

Technologiczny przełom 

Internet w Polsce ma niewiele ponad 20 lat. Pierwsze łącze internetowe zostało uruchomione w 1991 roku i od tamtego czasu sieć kabli i światłowodów, z roku na rok, sukcesywnie rośnie.

Zwiększa się też liczba użytkowników internetu, którzy właśnie na jego podstawie podejmują swoje decyzje zakupowe.

Czasy, w których ludzie byli uzależnieni od stacjonarnych sklepów, odeszły bezpowrotnie. Dzisiaj kupienie spodni, mebli, czy podstawowych artykułów spożywczych w internecie, jest czymś zupełnie normalnym.

Zwyczaje zakupowe dorosłych diametralnie się zmieniły. Jeszcze bardziej zmieniają się zwyczaje zakupowe cyfrowych tubylców.

Kim są cyfrowi tubylcy?

Cyfrowi tubylcy to osoby urodzone po roku 2000-nym. Są one również określane mianem Digital Natives lub Generation Z.

Internet traktują tak, jak wcześniejsze pokolenia traktowały telewizję. Jest to dla nich zupełnie naturalne środowisko.

Jedyną różnicą pomiędzy telewizją i internetem jest to, że telewizja była zupełnie bezobsługowa. Wystarczyła umiejętność przełączania kanałów za pomocą pilota. Natomiast do sprawnego posługiwania się internetem potrzeba bardzo wielu, często skomplikowanych, narzędzi.

Jednak dla pokolenia Z nie stanowi to żadnego problemu. Jego przedstawiciele spędzają w internecie tyle samo czasu co w szkole, więc uczenie się na bieżąco nowych narzędzi, jest dla nich zupełnie naturalne.

Tym, co powinno niepokoić przedsiębiorców, jest fakt, że razem z rosnącymi umiejętnościami, rosną również wymagania tej grupy społecznej.

Co powinieneś wiedzieć o cyfrowych tubylcach?

Cyfrowi tubylcy to Klienci, o których nie mówi się na co dzień. Często bagatelizuje się ich jako grupę docelową, zakładając, że nie jest ona atrakcyjna pod względem finansowym.

Jednak badania pokazują zupełnie co innego. Konsumenci poniżej 18 roku życia stanowią w Polsce obecnie ok. 15% rynku. 92% z nich wydaje jednorazowo na zakupach online od 100 do 500 zł. To całkiem przyzwoita kwota jak na „nieprognozującą grupę”, prawda?

Jednak, jak to bywa w biznesie, nie ma nic za darmo. Młode pokolenie ma znacznie wyższe wymagania dotyczące obsługi w sieci, niż ich rodzice. Kupują tam, gdzie czują się bezpiecznie, komfortowo i gdzie ktoś się nimi opiekuje.

Dlatego jeśli sprzedajesz w internecie i chciałbyś wiedzieć co powinieneś zrobić, aby przyciągnąć do siebie cyfrowych tubylców, poznaj Abbey i Mali – przedstawicielki młodego pokolenia, które chętnie Ci o tym opowiedzą.

Karol Gajda

O autorze

Karol Gajda - człowiek, który nadaje słowom wartość. Zakochany w historiach copywriter i pasjonat marketingu. Autor kilku e-booków i bloga, którego właśnie czytasz. Pracował z takimi firmami jak Philips, Orlen czy Douglas. Doświadczenia zdobyte w tamtym okresie, przekłada obecnie na realizowanie celów małych i średnich firm. Na co dzień pisze teksty, prowadzi kampanie reklamowe i doradza. Kocha Helveticę, dobrą książkę i...wszystkie techniki sprzedaży.

Artykuły, które powinny Ci się spodobać.