13 stycznia 2015

Kreatywność copywritera

Kreatywność copywritera

Kreatywność jest jedną z najważniejszych cech każdego copywritera. Jestem przekonany, że nie ma osoby, która nie zgodziła by się z tym zdaniem.

Jednak tyle, ile kreatywnych głów, tyle również definicji kreatywności…

Kreatywne słowa

Jestem przekonany, że widziałeś już kiedyś poniższy filmik.

A czy wiesz, że pierwotnym bohaterem tej historii nie jest Pani Andrea Gardner, tylko Roser Reeves?

Ten sam Roser Reeves, na którym została oparta postać Dona Drapera w serialu „Mad Men”. Ten sam Roser Reeves, którego reklama środka na ból głowy zarobiła w ciągu 7 lat więcej pieniędzy, niż „Przeminęło z wiatrem” w ciągu całego ćwierćwiecza.

To właśnie on, razem ze swoim kolegą, wracał pewnego dnia z lunchu na Madison Avenue. Los sprawił, że w drodze powrotnej zauważyli na chodniku żebraka, który trzymał kartkę z napisem „I`m blind”. Reeves założył się z kolegą, że jeśli dopisze do niej jedynie trzy słowa, ludzie znacznie chętniej oddadzą mężczyźnie swoje pieniądze. Kolega przyjął zakład.

Reeves podszedł więc do żebraka, wyjaśnił mu kim jest i powiedział, że chce mu pomóc. Żebrak, czując że nie ma nic do stracenia, zgodził się na ten układ. Wtedy Reeves wyciągnął z kieszeni długopis i dopisał na jego kartce trzy słowa: „It is springtime.”

Cały napis brzmiał więc teraz:

“It is springtime.
And I am blind.”

Był piękny, słoneczny dzień. Wokół żebraka przechodziły setki osób. Kiedy mijały kartkę z „nowym” napisem, zatrzymywały się, patrzyły na bezchmurne, błękitne niebo, a następnie wyciągały pieniądze i wrzucały je do puszki żebraka.

Właśnie w taki sposób Reeves udowodnił koledze, że określenie „największego copywritera wszechczasów”, nie wzięło się znikąd.

Kreatywność czy plagiat?

Nie wiem co poczułeś po przeczytaniu tej historii, ale niektóre osoby, kiedy ją poznają, mocno się oburzają.

Jak to?! Copywriterka wykorzystała cudzy pomysł? Przecież to plagiat!

No właśnie sęk w tym, że nie. Andrea nie wykorzystała oryginalnego sloganu Reevesa. Wykorzystała jedynie jego historię, a właściwie historię o nim. Zainspirowała się jego historią i na jej podstawie stworzyła swoją własną wersję.

W innym czasie, z innym żebrakiem i innymi słowami. Jedyne co pozostało niezmienne, to rdzeń historii.

Kreatywność a oryginalność

Moim zdaniem kreatywność, to nie tylko wymyślanie zupełnie nowych koncepcji.
To również umiejętność wykorzystywania i poprawiania pomysłów innych ludzi.

Tak jak Reeves poprawił napis żebraka 50 lat temu, tak Andrea poprawiła historię Reeves`a 30 lat po jego śmierci.

Czy to przejaw kreatywności?

A czy ktoś, oprócz niej, wpadł na pomysł, żeby to zrobić?

Karol Gajda

O autorze

Karol Gajda - człowiek, który nadaje słowom wartość. Zakochany w historiach copywriter i pasjonat marketingu. Autor kilku e-booków i bloga, którego właśnie czytasz. Pracował z takimi firmami jak Philips, Orlen czy Douglas. Doświadczenia zdobyte w tamtym okresie, przekłada obecnie na realizowanie celów małych i średnich firm. Na co dzień pisze teksty, prowadzi kampanie reklamowe i doradza. Kocha Helveticę, dobrą książkę i...wszystkie techniki sprzedaży.

Artykuły, które powinny Ci się spodobać.