25 lutego 2015

Prawie Klienci

Prawie Klienci

Nie, w tytule artykułu nie ma błędu.

Prawie Klienci to osoby, które nigdy niczego od Ciebie nie kupiły i prawdopodobnie nigdy tego nie zrobią. Wynika to z faktu, że albo działają w tej samej branży co Ty
i są Twoją potencjalną konkurencją, albo zwyczajnie nie mają takiej potrzeby.

Posiadają już wiedzę, którą oferujesz albo jej nie posiadają i w najbliższym czasie nie zamierzają tego zmieniać. W każdym razie, szansa na to, że zostawią u Ciebie swoje pieniądze, jest bliska zeru.

Jednak mimo tego, że Prawie Klienci nie dostarczają Ci bezpośrednich zysków, są dla Ciebie niebywale cenni.

Kim są Prawie Klienci?

Prawie Klienci to osoby, które w jakiś sposób nawiązały z Tobą relację. Trafiły na Twoją stronę internetową, znalazły Twój artykuł w Google albo zobaczyły link do Twojego profilu u jednego ze swoich znajomych.

Mogłeś też dotrzeć do nich sam za pomocą kampanii reklamowej lub innych działań promocyjnych.

Bez względu na to w jaki sposób się to stało, osoby te nawiązały z Tobą pewną relację i to, co robisz, uważają za wartościowe. Dlatego chętnie dzielą się publikowanymi przez Ciebie treściami.

Co Prawie Klienci mogą dla Ciebie zrobić?

Prawie Klienci są łącznikiem pomiędzy Tobą i Twoimi potencjalnymi Klientami.

Prawie Klienci mogą:

  • Dzielić się Twoimi treściami na Facebooku, Twitterze czy Google+
  • Linkować do Twojej strony internetowej lub bloga
  • Napisać pozytywną recenzję Twojego produktu lub usługi
  • Polecić Cię swoim znajomym albo poznać z osobami, z którymi będziesz mógł zrobić interes

Jak widzisz, są to niezmiernie przydatne osoby i świadczą swoje usługi, jak przystało na Prawie Klientów, prawie za darmo.

Czego oczekują od Ciebie Prawie Klienci?

Odpowiedź jest banalnie prosta – tego samego, co Twoi pozostali czytelnicy.

Dlatego, żeby utrzymać ich uwagę, powinieneś:

  • Dbać o tworzenie dobrego contentu. Dostarczanie wartościowych treści jest absolutnie kluczową kwestią, kiedy chodzi o zdobywanie uznania Prawie Klientów.
  • Optymalizować swoją stronę internetową. I nie chodzi tu bynajmniej wyłącznie o optymalizację pod kątem SEO. Strona powinna być dopracowana zarówno pod względem graficznym, technicznym, jak również pod kątem user experience.
  • Dbać o bezpieczeństwo. Osoby odwiedzające Twoją stronę powinny czuć się na niej bezpiecznie. Niezaktualizowany protokół bezpieczeństwa, informacja o trojanie lub malware może skutecznie odstraszyć nie tylko prawie, ale również tych całkiem właściwych Klientów.
  • Doceniać osoby, które dzielą się Twoimi treściami. Daj poczuć tym osobom, że doceniasz to, co dla Ciebie robią. Możesz przygotować dla nich specjalną, limitowaną wersję ebooka, opublikować ranking najaktywniejszych Prawie Klientów albo zaproponować im atrakcyjny rabat. Bez względu na wybraną formę, spraw, aby osoby te poczuły się wyróżnione.

Prawie Klienci wymagają od Ciebie często jeszcze jednej, bardzo ważnej rzeczy – Twojej uwagi. Ze względu na to, że czują się oni z Tobą w pewien sposób związani, częściej niż przeciętny Kowalski, próbują nawiązać z Tobą bezpośredni kontakt.

Najczęściej pytają o radę albo oczekują wsparcia w konkretnej kwestii. Jeśli tylko czas Ci na to pozwala, odpisuj na takie maile. Bądź grzeczny, ale pamiętaj o swoich priorytetach i nie poświęcaj na to zbyt wiele czasu.

Jednym słowem…

Szanuj Prawie Klientów, ale skup się na prawdziwych Klientach

Pamiętaj, że Twoim nadrzędnym celem jako freelancera lub przedsiębiorcy, jest dostarczanie wartości Twoim Klientom. Klientom, czyli osobom, które płacą za Twój czas, umiejętności i  wiedzę.

To właśnie oni powinni być Twoim priorytetem. Skoro oddają Ci swoje pieniądze, oczekują w zamian specjalnego traktowania i jeśli poważnie myślisz o swoim biznesie, powinieneś zagwarantować im specjalne względy.

To oni zapewniają przetrwanie Twojej firmie. To ich opinie liczą się przede wszystkim i to właśnie im w pierwszej kolejności powinieneś poświęcać swój czas.

Nie zapominaj jednak o Prawie Klientach i dbaj o nich przy każdej nadarzającej się okazji. W końcu, to właśnie dzięki tym Klientom, rosną Twoje szanse na znalezienie tych prawdziwych.

Karol Gajda

O autorze

Karol Gajda - człowiek, który nadaje słowom wartość. Zakochany w historiach copywriter i pasjonat marketingu. Autor kilku e-booków i bloga, którego właśnie czytasz. Pracował z takimi firmami jak Philips, Orlen czy Douglas. Doświadczenia zdobyte w tamtym okresie, przekłada obecnie na realizowanie celów małych i średnich firm. Na co dzień pisze teksty, prowadzi kampanie reklamowe i doradza. Kocha Helveticę, dobrą książkę i...wszystkie techniki sprzedaży.

Artykuły, które powinny Ci się spodobać.