02 września 2014

Copywriter, copyrighter, a może copywrighter?

Obiło mi się kiedyś o uszy, że: Copywriter to człowiek, który przerabia kofeinę na teksty i hasła reklamowe. Mimo niezwykłej celności owej tezy, jak to zwykle bywa z definicjami, jest to tylko pół prawdy. A w zasadzie jej ułamek.

Kim tak naprawdę jest copywriter?

Wbrew temu, co może sugerować wymowa tego słowa, copywriter nie zajmuje się strzeżeniem praw autorskich (z ang. copyright ). Nie ma on również nic wspólnego z kopiowaniem, ani innymi usługami kserograficznymi. Nie zajmuje się także przepisywaniem tekstów.

Co takiego więc robi?

Słowo copywriter zostało stworzone ze zbitki słów: „copy” + „writer” i oznacza, ni mniej ni więcej, tylko człowieka piszącego copy , czyli teksty.

Copywriterzy są przede wszystkim kojarzeni z branżą reklamową. Jeżeli w reklamie radiowej albo telewizyjnej słyszysz jakiś tekst, który wpada Ci w ucho, to możesz być pewny, że jest to właśnie dzieło copywritera. Identycznie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o reklamy prasowe, internetowe i outdorowe . Każdy tekst, który ma wypromować produkt, przedstawić go w odpowiednim świetle albo skłonić Cię do jego zakupu, wyszedł spod pióra copywritera.

Kiedy na ulicy spotykasz osobę rozdającą ulotki. Kiedy do Twojej firmy przyjeżdża handlowiec, zaopatrzony w foldery, broszury i katalogi wychwalające jego produkt. Kiedy w końcu, stojąc na przystanku autobusowym, widzisz plakat zapraszający do wzięcia udziału w koncercie, wystawie albo innym evencie, to wiedz, że copywriter was here .

Jednak same reklamy i materiały reklamowe, to nie jedyne pole do popisu dla copywriterów. W czasach galopującej cyfryzacji copywriterzy mają coraz więcej pracy w internecie .

Zaczynając od mailingów, ofert handlowych czy tekstów na landing page`e, przez teksty na strony internetowe, blogi firmowe i do materiałów prasowych, kończąc na social mediach, raportach i wszelkiego rodzaju instrukcjach.

Sam więc widzisz, że niemal każdy tekst, z którym stykasz się na co dzień, wyszedł spod pióra, a raczej klawiatury, copywritera.

Rodzaje copywriterów

W czasach, kiedy bogowie reklamy, tacy jak Claude Hopkins czy David Ogilvy, przełamywali reklamowe tabu i wyznaczali nowe trendy, copywriter był copywriterem i nikt nie zawracał sobie głowy definicjami.

Dzisiaj, razem z rozwojem mediów cyfrowych, klasyfikacje zaczęły się rozrastać. Poza klasycznym creative lub marketing copywriterem, można spotkać digital copywritera , direct response copywritera, seo copywritera , social media copywritera i wielu, wielu innych.

Jednak prawda jest taka, że podziały te, nie licząc dużych agencji reklamowych, nie mają większego znaczenia .

Dzisiejszy copywriter, taki z prawdziwego zdarzenia, to wielozadaniowy robot, zdolny do adaptacji w każdych warunkach bojowych. Kiedy przychodzi brief od Klienta, copywriter najpierw zbiera informacje na temat posunięć nieprzyjaciela swojego zleceniodawcy, opracowuje strategię działań taktycznych i dobiera broń, odpowiednią do zleconego zadania.

Jeśli Klient oczekuje tekstu wizerunkowego na stronę internetową, copywriter pisze tekst wizerunkowy, który wyróżni firmę Klienta na tle konkurencji. Jeśli ktoś inny chce perswazyjnego tekstu na landing page, którego celem będzie maksymalne wyśrubowanie konwersji, to copywriter przygotowuje właśnie taki tekst. Kiedy firma zleca mu napisanie tekstów do reklam , to może być pewna, że dostanie tekst, który przekona ludzi do jej produktu.

Oczywiście każdy copywriter ma swój ulubiony rodzaj copy , którego pisanie sprawia mu najwięcej frajdy i wychodzi najlepiej. Ma również takie rodzaje tekstów, których zwyczajnie się nie podejmuje. Wie, że kto inny lepiej sobie z nimi poradzi i jeśli jest fachowcem, od razu Ci o tym powie.

Jednak ze względu na błyskawiczny rozwój mediów, a w szczególności internetu, copywriterzy musieli dostosować się do wymagań rynku i obecnie zakres ich działań jest naprawdę bardzo szeroki.

Jak znaleźć dobrego copywritera?

Kiedy chcesz zatrudnić copywritera, nie zawracaj sobie głowy żadnymi klasyfikacjami i po prostu wejdź na jego stronę internetową.

Jeśli się już na niej znalazłeś, to znaczy, że ta osoba prawdopodobnie nieźle radzi sobie z tekstami pod względem SEO . Zerknij czy prowadzi bloga i na jakim jest on poziomie. Jeśli teksty są ciekawe, oryginalne i mają swój styl, to prawdopodobnie równie dobrze poradzi sobie z Twoim blogiem firmowym.

Zwróć uwagę na samą stronę internetową. Czy strona jest przyjemna dla oka i prezentuje się profesjonalnie? Czy teksty na niej zawarte przekonują Cię do tej osoby? Wzbudzają Twój szacunek, sympatię? Jeśli tak, to jest szansa, że teksty napisane przez tego copywritera, w taki sam sposób przekonają do Ciebie Twoich Klientów.

Dobrym pomysłem będzie również zajrzenie w zakładkę O mnie . Dzięki temu błyskawicznie dowiesz się w czym specjalizuje się ten copywriter i czy będzie w stanie pomóc Ci z tekstem, którego potrzebujesz. Może się okazać, że akurat ta osoba nie zajmuje się tekstami na bilboardy albo wręcz przeciwnie – zakres jego działań jest znacznie szerszy niż to, co sobie założyłeś.

Jeśli chcesz zlecić poprowadzenie fanpage`a albo tekst wizerunkowy, możesz zajrzeć w media społecznościowe i sprawdzić jak copywriter dba o swój własny wizerunek w sieci.

A teraz najważniejsze!

Zanim postanowisz zlecić copywriterowi jakikolwiek tekst, napisz do niego maila albo najlepiej zadzwoń. Sprawdź z kim masz do czynienia i czy nadajecie na tych samych falach.

Pamiętaj, że copywriter, to taki sam człowiek jak Ty . Z jednym od razu znajdziesz wspólny język, z innym może nie być już tak kolorowo. Szukaj więc, sprawdzaj i mądrze wybieraj.

Natomiast jeśli masz już dosyć poszukiwań, a moje teksty choć odrobinę Cię przekonują, to pamiętaj, że zawsze chętnie coś dla Ciebie napiszę.

Karol Gajda

O autorze

Karol Gajda - człowiek, który nadaje słowom wartość. Zakochany w historiach copywriter i pasjonat marketingu. Autor kilku e-booków i bloga, którego właśnie czytasz. Pracował z takimi firmami jak Philips, Orlen czy Douglas. Doświadczenia zdobyte w tamtym okresie, przekłada obecnie na realizowanie celów małych i średnich firm. Na co dzień pisze teksty, prowadzi kampanie reklamowe i doradza. Kocha Helveticę, dobrą książkę i...wszystkie techniki sprzedaży.

Artykuły, które powinny Ci się spodobać.

  • Amaktor

    Superfajny tekst.