Title tag to nic innego jak tytuł naszej strony internetowej. Zarówno nasza strona główna, jak również wszystkie podstrony naszej domeny, zawierają ten element.
Obok nagłówków umieszczonych na naszej stronie internetowej i zawartego na niej tekstu, jest to jeden z najistotniejszych elementów, które mają wpływ na widoczność naszej strony w Google.
Ponieważ każdy pozycjoner, z którym się spotkałem, miał swój osobisty pogląd na temat wypełniania tagu title, postanowiłem przybliżyć kilka podstawowych schematów, które ułatwią właścicielom stron podjęcie najlepszej dla nich decyzji w tym zakresie.
1. Im więcej, tym lepiej
Metoda, którą można zaobserwować przede wszystkim na stronach tworzonych przed rokiem 2013, kiedy o pozycji w Google decydowała nie jakość, a ilość. Polega ona na umieszczeniu w title tagach wszystkich słów i fraz kluczowych, na które chcemy pozycjonować naszą stronę. Zasada działania tej metody jest banalnie prosta – im więcej (powtarzających się) słów kluczowych, tym lepiej. W praktyce wygląda ona mniej więcej tak: Słowo 1, słowo 2, słowo 3, słowo 1, słowo 2, słowo 3, słowo 1 itd.
2. Przejrzyście i konkretnie
Tę zasadę obserwuję najczęściej w przypadku małych firm i freelancerów. Tytuł strony składa się z kilku słów kluczowych, oddzielonych od siebie znakiem I. słowo1 I słowo 2 I słowo 3 Zdarza się również tak, że na początku tytułu występuje kilka następujących po sobie słów kluczowych, które zostają oddzielone znakiem I od nazwy firmy. słowo 1, słowo 2, słowo 3 I nazwa firmy Taki układ tagu title zapewnia znakomitą przejrzystość w wynikach wyszukiwania. Daje on również dużą swobodę w kwestii doboru słów kluczowych, ponieważ oddzielenie ich od siebie, nie wymaga zachowania kontekstu całej frazy. Należy również pamiętać, że jeśli nazwa naszej firmy zawiera w sobie słowo kluczowe, na które planujemy pozycjonować naszą stronę, to w przypadku wybrania drugiej opcji – zyskujemy podwójnie.
3. Brand i długo, długo nic
Część firm wychodzi z założenia, że najważniejsza jest marka. Dlatego albo wcale nie planują pozycjonować strony w Google i traktują ją wyłącznie jak wizytówkę firmy, albo wychodzą z założenia, że ich marka jest na tyle rozpoznawalna, że to właśnie jej nazwa będzie najlepszym słowem kluczowym. Wtedy wszystkie tytuły na stronie firmy mają na pierwszym miejscu wpisaną nazwę firmy/marki, a po niej nazwę podstrony lub słowa kluczowe. nazwa marki – słowo 1, słowo 2 nazwa marki – O firmie
4. Title tag i milion słów
Ostatnia metoda opiera się na umieszczeniu na każdej z podstron innego zestawu słów kluczowych. Jest ona stosowana z reguły przez firmy posiadające bardziej rozbudowane strony internetowe. W tym przypadku słowa kluczowe poszczególnych podstron zostają najczęściej dobrane do określonych produktów lub usług danej firmy. 1 strona: słowo 1, słowo 2, słowo 3 – nazwa firmy 2 strona: słowo 4, słowo 5, słowo 6 – nazwa firmy Po wypełnieniu podstron tekstem nawiązującym do ich tytułów, wszystkie strony domeny zyskują znacznie większą moc pozycjonerską.
Podsumowanie
Zanim zaczniesz wypełniać tytuły na swojej stronie internetowej, zastanów się najpierw, jaki cel chciałbyś dzięki temu osiągnąć? Pomyśl, w jaki sposób Twoi Klienci będą szukać Cię w internecie? Sprawdź, czy nazwa Twojej marki znajduje się w nazwie Twojej domeny? Jednak przede wszystkim zastanów się, czy wolisz konkurować z innymi firmami o pozycję w Google na określone słowa, czy stopniowo i konsekwentnie będziesz budował rozpoznawalność Twojej marki, idąc pod prąd?