Strona internetowa to z reguły pierwszy krok, kiedy chodzi o obecność naszej firmy w internecie. To właśnie na jej podstawie Klienci będą wyrabiać sobie o nas zdanie i decydować, czy chcą podjąć z nami współpracę, czy też nie.
Dlatego tak istotne jest to, aby podczas przygotowywania naszej strony internetowej, zwrócić uwagę na kilka kluczowych czynników, które mogą zadecydować o jej sukcesie lub porażce.
1. Po pierwsze: użyteczność
Z budową strony internetowej jest jak z budową domu. Ma być ładna, składać się z solidnych elementów i zapewniać nam bezpieczeństwo. Jednak najważniejszą cechą całej konstrukcji jest jej funkcjonalność .
Dom, który jest piękny i nowoczesny, ale w którym nie da się mieszkać, jest bezużyteczny, prawda? Dlatego zanim zaczniesz zastanawiać się nad wyglądem strony i szczegółami technicznymi, pomyśl o tym, jaka ma być jej podstawowa funkcja?
Czy strona ma robić wrażenie, pełnić funkcję informacyjną, a może sprzedawać?
Od decyzji, którą podejmiesz w tym momencie, będą uzależnione wszystkie pozostałe, dlatego warto dobrze przemyśleć tę kwestię.
2. Pomyśl o wersji na komórki
Najczęstszym problemem, pojawiającym się podczas tworzenia strony internetowej, jest zaprogramowanie wersji responsywnej, czyli takiej, która jest dostosowana do urządzeń mobilnych .
Często zdarza się tak, że projekt jest już prawie gotowy i strona doskonale prezentuje się na ekranie komputera. Jednak, kiedy tę samą stronę odpalimy na telefonie lub tablecie, okazuje się nagle, że wygląda ona zupełnie inaczej.
Na stronie głównej rozjeżdża się tekst, na jednej z podstron nie wyświetlają się grafiki, a jeśli strona posiada formularze zapisu, to jest niemal pewne, że będzie z nimi coś nie tak.
Dlatego zanim zaakceptujesz gotowy projekt, przetestuj stronę na wszystkich mobilnych urządzeniach do jakich tylko masz dostęp. Tym sposobem będziesz mieć pewność, że bez względu na posiadane urządzenie, każdy z potencjalnych Klientów zobaczy Twoją stronę we właściwej formie.
3. Uważaj na grafiki
Zakładam, że tworząc stronę internetową, planujesz umieścić na niej jakieś obrazki, prawda?
A czy wiesz, że wiele firm zajmujących się tworzeniem stron internetowych, nie ma bladego pojęcia o tym, w jaki sposób należy je pozyskiwać i ile tak naprawdę kosztują owe grafiki?
Na 10 firm, do których rozesłałem ostatnio zapytania ofertowe, tylko jedna podjęła ten temat. Reszta zupełnie go zignorowała. A szkoda, bo w zależności od tego skąd bierzemy grafiki, jedno zdjęcie potrafi kosztować 5 zł, inne natomiast – ponad 500 i ktoś musi za nie zapłacić.
4. Font potocznie zwany czcionką
Większość osób zlecających wykonanie strony internetowej skupia się tylko na jednym jej aspekcie – wyglądzie . Uważają, że jeśli strona będzie ładna, to zagwarantuje im sukces.
Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie odwrotnie. Oczywiście, część graficzna strony jest ważna. Jednak jest ona jedynie zaproszeniem. Przyciąga uwagę i odpowiada za pierwszą, podświadomą decyzję użytkownika.
Za wszystkie pozostałe decyzje odpowiada umieszczony na stronie tekst. To właśnie tekst decyduje o tym, czy potencjalny użytkownik zostanie naszym Klientem i czy w przyszłości wróci na naszą stronę.
Warto więc zwrócić uwagę na to, czy tekst został napisany czytelnym fontem, czy zostały zachowane odpowiednie odstępy pomiędzy wersami i akapitami, i czy układ tekstu ułatwia jego przyswajanie?
Jeśli któryś z powyższych elementów będzie zaburzony, to przegramy bitwę o nowego Klienta i nie pomogą nam nawet najcudowniejsze grafiki.
5. Pomyśl o stronie technicznej
Stworzenie strony internetowej to bardzo pojemne pojęcie. Dla jednego oznacza to stworzenie projektu graficznego strony. Dla drugiego – zaprogramowanie tego projektu. Dla trzeciego – zaprogramowanie projektu i optymalizację kodu. Dla czwartego – zaprogramowanie projektu, optymalizację kodu i testy UX itd.
Dla jednych, podstawowa optymalizacja strony pod kątem Google, podpięcie kanału RSS i wtyczek odpowiadających za podstawowe funkcjonalności, mieści się w pojęciu stworzenia strony . Dla innych, wypełnienie każdego meta tagu, to zupełnie osobna usługa.
Niestety, większość osób stawiających po raz pierwszy stronę internetową, nie ma bladego pojęcia o tym, na jak wiele kwestii należy zwrócić uwagę już na samym początku współpracy.
Dlatego, kiedy rozsyłasz zapytania ofertowe do firm lub freelancerów, dowiedz się konkretnie, co dany wykonawca rozumie pod pojęciem stworzenia strony internetowej . Zapisz wszystko w pliku Excela i dopiero potem dzwoń do następnych firm, żeby porównać poszczególne oferty. Gwarantuję, że ta strategia pozwoli Ci zaoszczędzić masę pieniędzy, a przede wszystkim – nerwów.
6. Prześwietl wykonawcę
Zanim zdecydujesz się na wybór jakiejkolwiek firmy, sprawdź najpierw, jak wygląda jej własna strona internetowa. Czy jest estetyczna, czy dobrze się pozycjonuje, czy jest intuicyjna i zoptymalizowana pod kątem UX?
Jeśli podoba Ci się tylko niewielka ich część, może warto pomyśleć o innej firmie albo zlecić temu wykonawcy jedynie część prac?
Bardzo niewiele firm potrafi stworzyć stronę, która będzie doskonale prezentowała się pod każdym względem. Z reguły musimy wybierać pomiędzy estetycznym wyglądem, funkcjonalnością i optymalizacją pod kątem Google. Nie wspominając już o jakości tekstu, który na większości stron po prostu boli.
Dlatego rozwiązaniem wartym przemyślenia jest zlecenie fragmentu prac firmie lub osobie, specjalizującej się wyłącznie w wybranej kwestii. Projekt graficzny możesz zlecić profesjonalnemu grafikowi. Wdrożenie i optymalizację strony – firmie zajmującej się pozycjonowaniem. Natomiast przygotowanie tekstu – copywriterowi.
Nie od dzisiaj wiadomo przecież, że jeśli ktoś jest od wszystkiego, to…