03 maja 2015

Instagram. Dlaczego powinieneś na nim być?

Instagram

Instagram to kanał społecznościowy, który bije w ostatnim czasie szczyty popularności. Są na nim wszyscy: celebryci, dziennikarze, politycy i marki. Jeśli jeszcze nie masz konta na Instagramie, najwyższa pora to zmienić.

Czym jest Instagram?

Instagram to stosunkowo młody kanał społecznościowy. Powstał w 2010 roku i od samego początku zyskał tysiące użytkowników na całym świecie.

Jego specyfika polega na tym, że można z niego korzystać niemal wyłącznie za pomocą smartfona.  Dzięki temu Instagram idealnie wystrzelił się w trend mobile i z miejsca podbił serca użytkowników młodszych, niż Ci z pokolenia Facebooka.

Jak działa Instagram?

Cała strategia komunikacji na Instagramie opiera się na zdjęciach. Stanowią one ponad 90% publikowanych treści. Jednak nie są to zwykle zdjęcia, które możesz zobaczyć np. na Facebooku, czy Tumblrze. Twórcy Instagrama postawili na jakość i udostępnili swoim użytkownikom kilka narzędzi, które sprawiają, że zdjęcia publikowane w tym serwisie wyglądają znacznie lepiej, niż w serwisach konkurencji.

Również sama specyfika Instagrama skłania do dzielenia się zdjęciami doskonałej jakości. Serwis upodobały sobie marki modowe, designerzy, modelki i to oni wyznaczają standardy jakości zdjęć, którym próbują dorównać zwykli użytkownicy.

Interakcje na Instagramie nawiązuje się w ten sam sposób co na Facebooku. Można polubić post, skomentować go, udostępnić albo zaobserwować profil autora. Jednak dynamika interakcji jest zupełnie inna. Wszystkie akcje są dokonywane w czasie rzeczywistym, a interakcje są znacznie bardziej powierzchowne.

Średni czas życia posta wynosi ok. 6-8h, z czego największą aktywność ma miejsce do 5h po publikacji. Dlatego tak istotna rolę odgrywa czas publikowania postów.

Dlaczego warto być na Instagramie?

Największym plusem Instagrama są organiczne zasięgi. Oznacza to, że wystarczy raz pozyskać obserwującego, aby widział on każdy z naszych postów, które opublikujemy w przyszłości. Dodatkowo możemy przewidzieć jak będzie rozwijał się serwis, ponieważ należy on obecnie do Facebooka. Jest więc wysoko prawdopodobne, że za kilka lat zasięgi organiczne zostaną ograniczone, a ich miejsce zajmie algorytm i system reklamowy, który jest obecnie testowany.

Jednak największym plusem Instagrama nie są ani organiczne zasięgi, ani ponad 300 mln użytkowników z całego świata, ani zaangażowanie, które jest obecnie 15 razy większe niż na Facebooku. Jego największą mocą jest dynamika wzrostu.

Od początku 2013 roku światowa liczba użytkowników Instagrama zwiększyła się o ponad 30%. To 2 razy więcej niż wzrost Facebooka, Twittera i Google Plus razem wziętych. Jednak powszechne  zainteresowanie Instagramem najlepiej oddaje nie wzrost liczby użytkowników, co do liczenia którego można mieć wątpliwości, ale wykres trendów Google, który wyraźnie pokazuje ogromny wzrost zainteresowania tym serwisem w ciągu ostatnich 2 lat.

Wzrost Instagrama na świecie

Jednak, co najważniejsze, trend ten nie dotyczy wyłącznie krajów anglojęzycznych. To co dzieje się z Instagramem na świecie, dzieje się również w Polsce.

Wzrost Instagrama w Polsce

Tak dynamicznego wzrostu kanału społecznościowego nie widzieliśmy od 2008 roku, kiedy Facebook pojawił się w Polsce i porwał za sobą lwią część użytkowników Naszej Klasy.

Fani marek, które wtedy pozakładały konta na Facebooku, są obecnie liczeni w setkach tysięcy. A przecież wszyscy doskonale wiemy, że historia lubi się powtarzać, prawda? Dlatego jeśli jesteś firmą B2C i nie masz jeszcze konta na Instagramie, najwyższa pora to zmienić!

Karol Gajda

O autorze

Karol Gajda - człowiek, który nadaje słowom wartość. Zakochany w historiach copywriter i pasjonat marketingu. Autor kilku e-booków i bloga, którego właśnie czytasz. Pracował z takimi firmami jak Philips, Orlen czy Douglas. Doświadczenia zdobyte w tamtym okresie, przekłada obecnie na realizowanie celów małych i średnich firm. Na co dzień pisze teksty, prowadzi kampanie reklamowe i doradza. Kocha Helveticę, dobrą książkę i...wszystkie techniki sprzedaży.

Artykuły, które powinny Ci się spodobać.